m_stopwatch 14 DNI NA ZWROT sprawdź szczegóły
m_stopwatch WYSYŁKA W 48H sprawdź szczegóły
m_stopwatch DARMOWA DOSTAWA sprawdź szczegóły
m_point MONTAŻ W SERWISIE sprawdź szczegóły

Kiedy musisz wymienić oponę?


 Utrzymanie opon samochodowych w dobrym stanie to jeden z najważniejszych aspektów eksploatacji pojazdu. Najistotniejsze parametry, które należy poddawać regularnej kontroli  to między innymi głębokość bieżnika, ciśnienie powietrza, uszkodzenia zewnętrzne i oznaki nieregularnego zużycia. W razie zauważania jakichkolwiek nieprawidłowości, które mogą uniemożliwić dalszą jazdę, skonsultuj się z profesjonalistami.  

Praktyczne wskazówki dotyczące wymiany koła:

- w bagażniku trzymaj rękawiczki i worek na koło, przydaje się również deska pod lewarek.

- pamiętaj o ostrożnej jeździe – wymienione koło może być niedostatecznie napompowane - zatrzymaj się na najbliższej stacji benzynowej w celu uzupełnienia ciśnienia.

- klucz dynamometryczny pozwoli na właściwe dokręcenie koła - odwiedź najbliższy warsztat wulkanizacyjny.

Zużycie bieżnika przekraczające odpowiedni poziom

Bieżnik opon ma zasadnicze znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy. To jedyna część opony mająca kontakt z nawierzchnią, dlatego głębokość rowków i stan gumy bezpośrednio wpływają na przyczepność pojazdu. Dopuszczalny przez normy europejskie limit zużycia wynosi 1,6 mm, a nieprzestrzeganie go grozi mandatem. Jak zatem rozpoznać, że opony naszego samochodu wykazują ślady zużycia? Większość opon posiada wskaźniki, dzięki którym możemy ocenić czy opony w naszym pojeździe nadają się do użytku. Jeśli powierzchnia bieżnika jest na tym samym poziomie co wskaźnik – należy niezwłocznie wymienić opony. Należy pamiętać, iż nawet kiedy zużycie nie przekroczyło jeszcze dozwolonego poziomu, należy dostosować styl i prędkość jazdy do panujących warunków, np. śliskiej lub mokrej nawierzchni.

bieznik_opon.jpg

Zmiany starzeniowe opon

Na przydatność opon do eksploatacji ma wpływ bardzo wiele czynników, dlatego data produkcji, którą sugeruje się wielu kierowców, nie ma w tym przypadku zasadniczego znaczenia. Opony starzeją się nawet w przypadku gdy są używane sporadycznie, a nawet gdy nie są używane wcale! Może oddziaływać na nie temperatura, warunki przechowywania i użytkowania, styl jazdy, ciśnienie czy obciążenie. Dlatego oszacowanie dokładnego czasu, w którym opony będą sprawne jest niezwykle trudne. Zmiany starzeniowe i zmęczeniowe gumy mogą przybierać różną postać np. deformacji lub pęknięć w obrębie zewnętrznych obszarów bieżnika, stopki lub barków. Ważną zasadą jest przestrzeganie regularnego, corocznego przeglądu opon, które mają więcej niż 5 lat (również opon w kole zapasowym). Taką kontrolę zawsze powinien przeprowadzać specjalista w dziedzinie ogumienia, który stwierdzi, czy dana opona nadaje się wciąż do użytku. Przyjmuje się, że opony, które używane były przez co najmniej 10 lat po dacie produkcji, powinny być wymienione na nowe, nawet w przypadku, gdy wydają się sprawne oraz zużyte w małym stopniu.

Uszkodzenie opony

Opona może zostać uszkodzona np. po wjechaniu w twardą przeszkodę (krawężnik lub dziurę). O tym czy opona nadaje się wciąż do użytku i można ją naprawić, czy należy ją wymienić, powinien zdecydować specjalista. Należy pamiętać, że jazda na oponach uszkodzonych lub z niedostateczną ilością powietrza jest niebezpieczna i może doprowadzić do wypadku! Opona nie nadaje się do dalszego użytku oraz naprawy, w przypadku wymienionych poniżej uszkodzeń:

- przebicia boku opony,

- deformacji lub odsłonięcia drutówki,

- rozwarstwienia gumy,

- uszkodzeń wywołanych przez kontakt z substancjami żrącymi lub ropopochodnymi,

- otarć lub pofałdowań warstw wewnętrznych gumy, powstałych w wyniku jazdy na oponach z niedostatecznym ciśnieniem.

Oznaki nieregularnego zużycia

Nieregularne zużycie bieżnika opon, jest często oznaką innego uszkodzenia mechanicznego, na przykład niewłaściwej geometrii kół, ich nieprawidłowego wyważenia, problemu z układem napędowym albo zawieszeniem lub jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem. Regularne sprawdzanie wymienionych powyżej parametrów pozwoli nie tylko zachować długą żywotność opon, ale także komfortową, bezpieczną jazdę. Aby zapobiec nierównomiernemu zużyciu warto pamiętać o cyklicznej zmianie opon na kołach. Miejsca pojawienia się oznak nieregularnego zużycia mogą wskazywać na pewne charakterystyczne usterki pojazdu:

- okolice barków opony: nieprawidłowa zbieżność kół lub ich złe wyważenie,

- środkowa część czoła bieżnika: zbyt duże ciśnienie w oponach,

- zużycie na obydwu barkach opony: zbyt małe ciśnienie w oponach.

Niewłaściwie dobrane opony

Dobierając opony, koniecznie zapoznaj się z wytycznymi sugerowanymi przez producenta. Najlepszym rozwiązaniem jest montaż opon tego samego typu na wszystkich kołach - zapewni to komfort i stabilność jazdy. Opony o różnym poziomie zużycia, rozmiarach lub budowie mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo prowadzenia. Co mówią przepisy? Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) dotyczy również opon. W szczególności zgodnie z treścią § 11 ust. 5 i 7 tego rozporządzenia: "5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu." "7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5: 1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3; 2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi: a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem; 3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych; 4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3; 5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę; 6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi." Przepisy dotyczące opon zawarte są również w Regulaminach nr 30 i 54 EKG ONZ oraz dyrektywie Rady nr 92/23/EWG.

Powyższy wyciąg z przepisów jest jedynie informacją i nie zwalnia użytkownika ze znajomości pozostałych przepisów prawa oraz konieczności ich przestrzegania!


data dodania: 08.08.2016



Artykuły i porady

b_artykuly Kupujesz nowe opony do swojego samochodu? Przeczytaj nasz poradnik.

Chat - szybka pomoc

b_kontakt Skontaktuj się z naszym specjalistą poprzez chat.

Bezpłatna dostawa

b_dostawa Dostawa wszystkich towarów w sklepie www bezpłatnie* * Nie dotyczy opon ciężarowych
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ