Zima to trudny czas dla kierowców. Ograniczona widoczność spowodowana opadami lub mgłą, mokra nawierzchnia, lód, śnieg i niskie temperatury - wszystko to zwiększa ryzyko wystąpienia kolizji na drodze. Na szczęście możemy je zmniejszyć dbając o odpowiednie ogumienie w swoim samochodzie. Ważna jest nie tylko zmiana opon na zimowe, ale również sprawdzenie, w jakim stanie jest ich bieżnik.
Rodzaje bieżników w oponach
Producenci opon zimowych stosują różne rodzaje bieżników po to, by ich produkty zapewniały nam jak największe bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Każdy z bieżników wyróżnia się nieco innymi właściwościami. Przyjrzyjmy się więc ich rodzajom i sprawdźmy, czym się charakteryzują.
Jednym z najpopularniejszych rodzajów nacięć na oponie jest bieżnik asymetryczny. Poznać możemy go po tym, że występujące rowki na prawej i lewej stronie ogumienia różnią się od siebie. Opony posiadające bieżnik tego typu doskonale radzą sobie z odprowadzaniem wody.
Kolejnym rodzajem bieżnika jest bieżnik kierunkowy. Opony, które są w niego wyposażone, pozostawiają po sobie ślad charakterystycznej jodełki. One również doskonale odprowadza wodę a przy tym zapewnia dobrą przyczepność do podłoża.
Istnieją również opony z bieżnikiem blokowym. Ten rodzaj bieżnika tworzą niezależne bloki oraz połączone ze sobą rowki. Bieżnik blokowy jest rozwiązaniem, które najczęściej znaleźć możemy w oponach całorocznych.
Sporą popularnością cieszy się również bieżnik żebrowy, czyli posiadający równoległe rowki o kształcie przypominającym literę S wzdłuż osi jazdy. Ten rodzaj bieżnika gwarantuje stabilność pojazdu na każdej nawierzchni.
Spotykane są również opony, które posiadają bieżnik mieszany, a więc łączące ze sobą wzory żebrowe z blokowymi. Tego typu ogumienie posiada dobre własności trakcyjne, zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania.
Jak prawidłowo sprawdzić głębokość bieżnika?
Każdy posiadacz auta, przed zmianą opon na zimowe powinien sprawdzić, w jakim są one stanie. Poza oczywistym sprawdzeniem czy gumy nie są uszkodzone, należy również sprawdzić wysokość bieżnika w oponach. W tym celu trzeba zaparkować samochód na płaskiej powierzchni i maksymalnie skręcić koła.
Pomiaru możemy dokonać za pomocą profesjonalnego urządzenia, którego koszt wynosi zaledwie kilkanaście złotych. Jeśli jednak nie posiadamy go, możemy wykorzystać zapałkę lub monetę i na nich odznaczyć głębokość bieżnika w oponach. Co ważne, obecnie większość opon posiada TWI, czyli wskaźniki zużycia opony. Pomogą one nam stwierdzić, kiedy nadają się one do wymiany. Miejsce ich występowania oznaczone jest na bocznych ścianach ogumienia za pomocą trójkąta.
Jaka jest minimalna wysokość bieżnika w oponach: zimowych, letnich i całorocznych?
Przepisy prawa polskiego określają jaka jest minimalna bezpieczna głębokość bieżnika. Wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy. Sprawdźmy więc, jak wyglądają przepisy.
Niestety, nie są one zbyt restrykcyjne. Uznają bowiem, że minimalna bezpieczna głębokość bieżnika to 1,6 milimetra. Bieżnik o takiej wysokości może co prawda posłużyć nam w przypadku opon letnich i jazdy po mieście, jednak może być to ryzykowne. Dlatego też powszechnie przyjmuje się, że wysokość bieżnika w oponach letnich powinna wynosić około 3 milimetrów.
Wysokość bieżnika w oponach zimowych powinna być zaś jeszcze większa i wynosić nie mniej niż 4-4,5 mm. Sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o głębokość bieżnika w oponach całorocznych. Pamiętajmy jednak, że są to minimalne wartości. Dobrze byłoby, aby opony, na których poruszamy się zimą, miały jeszcze głębsze wcięcia. Przypomnijmy, że głębokość bieżnika nowych opon wynosi zazwyczaj około 8 milimetrów.