Od dnia 1 maja 2021 roku zmienia się system etykietowania opon. Nowa etykieta na oponach to efekt nowego unijnego rozporządzenia. Jakie zmiany zostaną wprowadzone? Jak prawidłowo czytać nowe etykiety?
Nowe etykiety na oponach - 1 maja 2021
Nowa etykieta w swojej formie nie odbiega zbytnio od tego, z czym mieliśmy do czynienia. Podstawowe informacje, takie jak producent, rozmiar, nazwa, indeks będą figurowały jako nagłówek etykiety. W nagłówku znajdziemy jeszcze dwie informacje, które też były w poprzednim systemie oceny - kategorię opon (C1 Opony samochodowe, C2 Opony dostawcze, C3 Opony ciężarowe i autobusowe) oraz unikatowy dla każdej opony kod SAP.
W nowych oponach zostają zachowane obecne elementy, czyli klasyfikacja opony pod kątem oszczędności paliwa oraz skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni.
Nowe etykiety na oponach 2021 - kody QR
Na uwagę zasługuje kod QR. Każda etykieta będzie nosiła kod QR, który przekieruje do rejestru produktów etykietowanych pod kątem energetyczności. To źródło szczegółowych informacji na temat opony. Każda eksponowana stacjonarnie opona będzie musiała mieć stosowną etykietę na wierzchu. W przypadku braku etykiety, sprzedawca jest zobowiązany do szczegółowego przedstawienia na własną rękę.
Opony prezentowane na stronach internetowych również będą musiały w widocznym miejscu posiadać stosowne informacje. Unikatowe dla każdej opony, a prezentowane obok ceny.
Nowe etykiety 2021 - jakie zmiany na oponach?
Na nowych oponach nie ujrzymy już klas F i G. Klasy E zostaną przyporządkowane do pustej (obecnie) klasy D, a opony oznaczone literami F i G będą przypisane do klasy E. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ klasa D była do tej pory zarezerwowana dla samochodów ciężarowych. Z resztą, na rynku opony z etykietą F/G prawie nie występowały, bo producenci celowali w lepsze wyniki. Chyba, że mowa o oponach na przykład terenowych, gdzie osiągi na mokrej nawierzchni nie są tak ważne, jak utrzymywanie trakcji w trudnym terenie.
Nowe etykiety będą posiadały klasy głośności pracy - A, B i C. Zastąpią one graficzne wyrażenie hałasu - do tej pory przy ikonie głośnika mieliśmy do czynienia z trzema falami i odpowiednio do każdej fali przypisana zostaje literka - 1A, 2B, 3C.
Najważniejszą zmianą w nowych etykietach jest ocena opony zimowej. Co prawda nie objawia się ona w taki sam graficzny sposób, jak hamowanie na mokrej nawierzchni czy efektywność paliwowa. Na dole nowych etykiet znajdziemy znany już z homologacji zimowej opon znaczek 3PMSF, który informuje czy opona spełnia wymogi do zachowania przyczepności i bezpieczeństwa na śniegu. Nowością jest piktogram z soplami, które informują o zachowaniu przyczepności na lodzie bez konieczności stosowania kolców lub łańcuchów.
Przez pewien czas na rynku będziemy mieć stare i nowe etykiety. Te drugie będą dotyczyć opon wyprodukowanych po 1 maja 2021. Oznacza to, że wszystkie opony, które zostaną wyprodukowane do 30 kwietnia, nadal będą oznaczane obecnie stosowaną etykietą.
Jakie zmiany przynoszą nowe etykiety na oponach?
- uproszczenie oceniania opon
- rozszerzenie informacji o generowanym hałasie
- informacja o przyczepności na śniegu
- informacja o przyczepności na lodzie
- wprowadzenie kodu QR prowadzącego do EPREL