Nieprawidłową geometrię kół pojazdu zazwyczaj można łatwo wykryć. Jeśli zauważysz, że Twój samochód „ściąga” w którąś stronę, po puszczeniu kierownicy, mimo jazdy po równej drodze, jest to znak, ze należy odwiedzić mechanika w celu regulacji poszczególnych elementów przedniego lub tylnego zawieszenia. Zaniedbanie tego, może doprowadzić m.in. do nieregularnego zużycia opon.
Kontrola geometrii kół jest szczególnie zalecana w następujących przypadkach:
- po uderzeniu kołem w przeszkodę
- przy nieregularnym lub odbiegającym od normy zużyciu opon
- przy trudnościach w wykonywaniu manewrów pojazdem
- ściąganie w jedną stronę
- jazda prosto, mimo skręcenia kierownicy
- brak powrotu kierownicy do neutralnego położenia po wyjściu z zakrętu
- przy zakupie nowego kompletu opon
- po wymianie części układu kierowniczego lub zawieszenia.
Dlaczego geometria kół jest aż tak ważna?
Nieprawidłowa geometria kół może znacząco wpływać na szybsze zużycie opon i powodować ich uszkodzenia. Zachowanie właściwego toru jazdy i wyeliminowanie problemów z prowadzeniem pojazdu, nie tylko podnosi komfort jazdy, ale również zwiększa precyzję kierowania i zapewnia bezpieczeństwo.
Geometria kół a wyważanie
Te dwa pojęcia są bardzo często z sobą mylone. Geometria kół, polega na takim wyregulowaniu kół aby znajdowały się one w pozycji prostopadłej do nawierzchni i równoległej względem siebie. Natomiast prawidłowe wyważenie kół gwarantuje, że nie będą one powodować drgania samochodu podczas jazdy z dużymi prędkościami.
Przyczyny niewłaściwej geometrii kół
Mimo, iż niewłaściwa geometria zdarza się stosunkowo rzadko, to może ją spowodować uderzenie w przeszkodę, krawężnik lub wjechanie w dziurę w jezdni. Przy długotrwałej jeździe z nieprawidłową geometrią kół, może dojść do szybszego zużycia opon - szczególnie na krawędziach, a to z kolei wpływa na pogorszenie precyzji kierowania pojazdem.
Regulacja geometrii kół polega na porównaniu aktualnego stanu z zaleceniami producenta oraz dostosowaniu i ustawieniu ich pod odpowiednim kątem. Większość problemów można rozwiązać w około 30 minut – nie jest to skomplikowana procedura. Ceny takiej usługi wahają się w granicach 70-120 zł.
Co to jest kąt pochylenia kół?
Jest kątem odchylenia kół od osi pionowej w pojeździe widzianym od przodu. Można rozróżnić dodatni oraz ujemny kąt pochylenia. Dodatni kąt występuje wtedy gdy górna część opony odchyla się od pojazdu. Powoduje to przede wszystkim szybsze zużycie strony zewnętrznej czoła opony.
Kąt ujemny występuje, gdy górna część opony pochyla się w stronę pojazdu. To z kolei powoduje nadmierną eksploatację strony wewnętrznej. Ważne aby koła podczas skrętu płasko przylegały do podłoża. Jeśli tak się nie dzieje i różnica kątów pochylenia na przedniej osi jest zbyt duża, samochód będzie miał tendencję do ostrego „ściągania” w jedną stronę.
Zbieżność kół
Terminem tym określamy różnicę odległości między przodem, a tyłem kół na osi. Kąt zbieżności ma wpływ na zachowanie pojazdu na zakrętach. Ze zbieżnością mamy do czynienia, gdy odległość kół na przedniej osi jest mniejsza niż na tylnej. Zbyt duża zbieżność powoduje zużywanie opon od ich zewnętrznej strony oraz podsterowność podczas wchodzenia w zakręty
Rozbieżność występuje, gdy odległość kół na osi przedniej jest większa niż na osi tylnej. Przy rozbieżności zużycie będzie widoczne na wewnętrznych krawędziach opon (w postaci postrzępionej powierzchni) oraz będzie powodować uczucie gwałtownego „nurkowania” w zakręt.