W dzisiejszych czasach praktycznie każdy z nas korzysta z samochodów lub innych pojazdów, które wyposażone są w opony. Bez tego wynalazku, który w obecnej formie istnieje od około 150 lat, trudno byłoby nam wyobrazić sobie szybkie i bezpieczne przemieszczenie się. Nie da się jednak ukryć, że większość z nas nie ma pojęcia jak powstaje opona. Tymczasem jest to bardzo złożony, a jednocześnie ciekawy proces. Przyjrzyjmy mu się więc nieco bliżej.
Jak powstaje opona samochodowa, czyli co wchodzi w jej skład
Z jakiej mieszanki składa się wykorzystywane przez nas na co dzień ogumienie? Nie jest to jeden rodzaj gumy. Obecnie w przypadku większości marek, produkcja opon samochodowych rozpoczyna się od zmieszania ze sobą nawet kilkudziesięciu substancji. Wśród nich wymienić możemy między innymi różne rodzaje naturalnego i syntetycznego kauczuku, siarkę, krzemionkę oraz sadzę. Wszystkie te składniki (również pozyskane z opon poddanych recyklingowi) miesza się w dużych, szczelnie zamkniętych pojemnikach, aż do uzyskania odpowiednich właściwości.
Proces produkcji opon
Produkcja opon samochodowych jest złożonym procesem, który składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest oczywiście przygotowanie odpowiedniej mieszanki, o czym wspomnieliśmy wyżej. Następnie schłodzona guma zostaje pocięta na pasy o odpowiedniej dla danej opony szerokości. Kolejnym krokiem jest ponowne podgrzanie mieszanki – ma to wpływ na zwiększenie jej elastyczności. Po podgrzaniu zostaje ona przepuszczona przez wytłaczarki, które rzeźbią bieżnik oraz kształt bocznych ścian. Następnie przechodzimy do etapu, podczas którego przygotowuje się osnowę oraz opasania z materiałów takich jak jedwab, nylon, poliester lub stal. Proces ten nazywa się również kalandrowaniem.
Kolejnym etapem jest przygotowanie drutówki, która następnie zostaje pokryta warstwami okładziny, osnowy oraz gumowych arkuszy. Następnie pod ciśnieniem formuje się oponę. Otrzymujemy oponę „surową”, która wymaga procesu wulkanizacji, czyli umieszczenia jej w prasie membranowej. W tym czasie oddziałuje na nią nie tylko wyższa temperatura, ale również odpowiednie ciśnienie.
Z czego składa się opona?
Budowa opon samochodowych, które wykorzystujemy obecnie, jest znacznie bardziej skomplikowana, niż miało to miejsce w przypadku ogumienia jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Wśród elementów, z których składa się opona samochodowa, wymienić możemy między innymi:
• osnowę - czyli kord tekstylny lub stalowy, który jest konstrukcją całego szkieletu opony (to właśnie od osnowy w znacznym stopniu zależy to, w jaki sposób będzie zachowywała się opona na różnych rodzajach nawierzchni);
• stopkę - czyli metalowy rdzeń opony, który najczęściej składa się z drutów, wokół których rozciąga się owinięte warstwy odpowiednie do zarysu obręczy (dzięki stopce opona nie traci odpowiedniego kształtu i staje się odporniejsza);
• opasanie - czyli warstwę materiału, który znajduje się pod bieżnikiem;
• barku - część opony, która wykonana jest z najgrubszej gumy, a znajduje się pomiędzy bieżnikiem a ścianą boczną (jego rolą jest szybkie i skuteczne oddawanie temperatury);
• bieżnika - czyli żłobień znajdujących się na zewnątrz opony (rolą bieżnika jest zarówno zwiększenie przyczepności pojazdu, jak i odprowadzanie wody; głęboki bieżnik to również krótsza droga hamowania);
• lameli i rowków - czyli wyżłobionych w oponie linii, dzięki którym woda może zostać bezpiecznie odprowadzona na zewnątrz opony.
Oznaczenia na oponach - jak je prawidłowo czytać?
Mówiąc o tym, jak zbudowana jest opona samochodowa, nie sposób nie wspomnieć również o niezwykle ważnym elemencie produkcji, jakim jest wytłoczenie na zewnętrznej części opony oznaczeń. Są one źródłem wielu cennych informacji dla każdego kierowcy. Co oznaczają?
Pierwsza wartość liczbowa oznacza szerokość czoła bieżnika mierzoną w milimetrach, następnie możemy odczytać informację na temat wysokości ściany bocznej, która wyrażona jest w procentach z szerokości. Jeśli na oponie znajduje się litera R oznacza to, że posiada ona radialną konstrukcję. W dalszej części oznaczeń znajdziemy informację na temat średnicy felgi oraz indeksy nośności oraz prędkości.