Kiedy wymienić opony na letnie?

Kiedy wymienić opony na letnie? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. W motoryzacji okres zimowy różni się od letniego. Nie chodzi jedynie o temperaturę panującą na zewnątrz, ale też o warunki, jakie można spotkać na drogach. Dlatego właśnie wymyślono opony zimowe i te, które przeznaczone są na letnie, upalne dni. Opony letnie różnią się od zimowych tak samo, jak warunki panujące w każdej z tych dwóch pór roku. Nietrudno wyciągnąć więc wniosek, że poza kształtem, niewiele mają ze sobą wspólnego. Zbliża się wiosna, dni są coraz cieplejsze, zatem warto postawić sobie pytanie kiedy zmiana opon na letnie. Sprawdźmy!

Kiedy wymiana opon na letnie?

Czynnikiem, który decyduje o zmianie opon z zimowych na letnie, jest temperatura panująca na zewnątrz. Jako granicę przyjęło się 7°C. Oczywiście, nie należy sugerować się kilkoma cieplejszymi dniami, ponieważ mroźna aura potrafi niespodziewanie wrócić. Trzeba śledzić prognozę pogody i obserwować to, co dzieje się za oknem. Jeśli zauważymy, że średnia dobowa temperatura utrzymuje się przed dłuższy czas powyżej wskazanej granicy, możemy śmiało udać się do wulkanizatora.

Wymiana opon - różnice między oponami letnimi a zimowymi

Wiadomo już kiedy wymienić opony na letnie i czym się przy tym kierować, a także jak bardzo różni się pora letnia od zimowej. Gumy na każdą z tych dwóch pór roku też są skrajnie różne. Opony letnie charakteryzują się niższym i mniej agresywnym bieżnikiem, a mieszanka, z której są wykonane, przystosowana jest do wysokich temperatur upalnych, letnich dni. Zapobiega to nadmiernemu hałasowi podczas jazdy i zbyt szybkiemu zużyciu opony. Rzeźba bieżnika opon letnich zaprojektowana została w taki sposób, by możliwie najszybciej odprowadzać wodę spod kół pojazdu. Zapobiega to wystąpieniu zjawiska akwaplanacji (ang. aquaplanning). 

Natomiast w oponach zimowych wyższa rzeźba bieżnika ułatwia jazdę po śniegu i błocie pośniegowym, dzięki czemu zwiększa się bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dodatkowo, opony zimowe wykonane są z bardziej miękkiej mieszanki od opon letnich. Wszystko po to, by opony były odpowiednio elastyczne, nawet podczas dużych mrozów. 

Łatwo więc zauważyć, że wymiana opon na letnie jest bardzo ważna, ponieważ ogumienie na upalną porę roku i to na chłodniejszy okres, to dwa różne produkty. Jeżdżąc zimową porą na oponach letnich nietrudno o poślizg. Dzieje się tak z uwagi na inaczej działający bieżnik, a także na skład mieszanki, z której zostały wykonane i jej elastyczność. Opony letnie podczas mrozów stają się z kolei bardzo twarde, wręcz „plastikowe”, przez co nie mają możliwości „wgryzania się” w warstwę białego puchu. 

Kiedy opony letnie nadają się do wymiany?

Nawet opony marek premium nie jest wieczne - prędzej czy później przyjdzie czas, w którym należy dokonać zakupu nowych opon letnich. Istnieje kilka czynników, które mogą wykluczyć oponę z dalszego użytkowania. Pierwszym z nich jest oczywiście wysokość bieżnika. W fabrycznie nowych oponach wynosi zwykle w granicach 6,5-8 mm. Opony letnie należy zmienić, gdy wysokość bieżnika wynosi poniżej 1,6 mm. Powinno się mieć jednak na uwadze, że tak niski wzór stwarza ogromne zagrożenie, gdyż nie jest w stanie w odpowiednim stopniu odprowadzać wodę spod kół, a i droga hamowania jest dłuższa. 

Kolejnym aspektem, który może wykluczyć opony z dalszego użytkowania jest data produkcji. Jeśli nie mamy pewności ile lat mają opony, zwykle wystarczy spojrzeć na ich bok. Łatwo tam znaleźć czterocyfrowy kod. Pierwsze dwie cyfry mówią o tygodniu produkcji, a kolejne dwie podają informację na temat roku. Przyjęło się, że graniczną wartością, której nie powinno się przekraczać podczas eksploatacji opon jest 10 lat. Wtedy mieszanka opon jest zazwyczaj zbyt twarda, by zapewnić odpowiednią przyczepność. Warto zaznaczyć również, że 10 lat to możliwie maksymalny okres eksploatacji opon, a więc zdarzyć się może, że zużycie nastąpi znacznie wcześniej. Dotyczy to zwłaszcza opon klasy ekonomicznej

Nie należy również zapominać, aby przed każdą zmianą kół dokładnie je obejrzeć. Powinno się zwrócić uwagę, czy boki opony nie są nigdzie rozcięte i czy w bieżniku nie widać wbitych, ostrych elementów. Każdorazowo, gdy coś wzbudzi obawy, należy zasięgnąć opinii specjalisty w wulkanizacji. 

Czytaj także: Wymiana opon na nowe. Kiedy trzeba to zrobić?

Ile kosztuje wymiana opon na letnie?

Na cenę zmiany opon na letnie wpływa wiele czynników. Są to m.in. lokalizacja, w której dokonywana jest usługa, rodzaj felg oraz ich wielkość. Zazwyczaj zmiana kosztuje więcej w dużych miastach, niż w mniejszych miejscowościach. Biorąc pod lupę rodzaj materiału, z którego felgi zostały wykonane, nietrudno stwierdzić, że droższe w obsłudze są te z aluminium. Wynika to z faktu, że jest to bardziej miękki materiał od stali, przez co specjalista musi poświęcić więcej uwagi, by nie porysować jego powierzchni. Jeśli chodzi o rozmiar kół, łatwo się domyślić, że im rozmiar większy, tym droższa usługa. 

Przykładowo, wymiana opon na felgach stalowych 15” kosztuje średnio od 18 do 22 złotych za koło, a pracując z materiałem aluminiowym w tym samym rozmiarze, trzeba liczyć się z kosztem w granicach 22-26 złotych od sztuki. Nie jest jednak powiedziane, że na tym koszty się skończą. Może okazać się, że wymiany będą wymagały też wentyle. Zwykle jeden kosztuje od 5 do 10 złotych. 

Czyta także: Ile kosztuje wymiana opon?

Ile trwa wymiana opon na letnie?

Wymiana opon na letnie to zwykle nieskomplikowana czynność, którą specjaliści opanowali już do perfekcji. Dlatego właśnie chcąc wymienić opony, nie trzeba spędzać całego dnia w wulkanizacji. Zwykle zajmuje to około 30-45 minut. Chcąc uniknąć czekania w kolejce warto odpowiednio wcześniej umówić wizytę w warsztacie. 

Gdzie wymienić opony na letnie?

Teoretycznie wymiana opon to nieskomplikowana czynność. W praktyce jednak każdy szczegół odgrywa ważną rolę. Wystarczy niedoważenie któregoś z kół, aby dyskomfort podczas jazdy był bardzo wyczuwalny. W skrajnych przypadkach dochodziło nawet do odkręcania się kół podczas jazdy, co było spowodowane użyciem zbyt małej siły podczas dokręcania lub nałożeniem niewłaściwego smaru na powierzchnię śrub. Dlatego właśnie należy wybierać sprawdzone miejsca, gdzie pracuje wykwalifikowana kadra, której można zaufać. Zapraszamy do naszych serwisów oponafelga.pl w Małopolsce: