W Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon. Na kierowcach w głównej mierze wymusza to klimat, w którym żyjemy. Regulacje prawne dotyczące opon stanowią tylko o głębokości bieżnika, zakazie użytku kolcowanych opon oraz stosowaniu łańcuchów.
Ciężko jest jednoznacznie ustalić termin, kiedy najlepiej jest zmienić opony zimowe na opony letnie. Zimy w Polsce nie są regularnym zjawiskiem pogodowym trwającym w określonych ramach czasowych. Przecież każdy zna powiedzenie “kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”. Przede wszystkim warto myśleć o bezpieczeństwie na drodze. Nagrzana opona zimowa będzie powodowała poślizg podczas ruszania, jak i hamowania. Ponadto opony zimowe w porównaniu do opon letnich szybciej zużywają się przy wyższych temperaturach.
Wymiana opon zimowych na opony letnie
Producenci opon umownie przyjęli średnią dobową temperaturę oscylującą w granicach 7°C jako granicę zachowania właściwości opon. W Polsce wiosenne warunki są niestabilne i wykazują tendencję do zmiany nawet kilka razy w ciągu doby. Kierowcy o wymianie opon zimowych na opony letnie mogą zacząć myśleć, gdy średnia dobowa temperatura będzie utrzymywać się w okolicach wspomnianych już 7°C. Wiosną serwisy wulkanizacje nie są, aż tak oblegane, jak zimą. Wiosenna aura nie wywiera na kierowcach aż takiej presji, jak zimowa.
Różnice między oponami zimowymi, a letnimi
Opony letnie i opony zimowe przede wszystkim różnią się rzeźbą bieżnika. W oponie zimowej mamy budowę blokową, przecinaną poprzecznymi rowkami. Nacięcia na kostkach bieżnika, lamele, służą do zwiększenia przyczepności na ośnieżonych i błotnistych nawierzchniach. Zdecydowana większość opon zimowych ma kierunkową rzeźbę, która bardzo efektywnie usuwa nadmiar śniegu i wody.
Opony letnie opierają się o gładką strukturę, naznaczoną rowkami wzdłużnymi i poprzecznymi. Rozwiązanie to służy niwelowaniu akwaplanacji, czyli wtłaczaniu wody pomiędzy oponę, a nawierzchnię. Samochód zachowuje się jak na oblodzonej nawierzchni. Większość opon letnich opiera się o żeberkową konstrukcję i asymetryczny bieżnik, choć symetryczne i kierunkowe opony nadal są chętnie wybierane przez kierowców o zróżnicowanych stylach jazdy.
Kiedy wymienić opony zimowe na letnie? Skład mieszanki
Miękka mieszanka stosowana w większości opon zimowych pozwala zachować elastyczność przy ujemnych temperaturach. Opony zimowe zawierają dużą ilość krzemionki, która zapewnia zachowanie miękkości gumy i prawidłową pracę lamelek. Ponadto zimowa mieszanka przylega całkowicie do nawierzchni dzięki czemu zwiększa przyczepność. Sportowe opony zimowe zrobione są z twardszej mieszanki.
W oponach letnich stosowana jest twarda mieszanka. Podczas jazdy w upalne dni, mieszanka się nagrzewa i zwiększa przyczepność. Nastawiona jest ona na hamowanie na mokrej i suchej nawierzchni oraz zachowanie komfortu jazdy. W większości przypadków, prosta, blokowa konstrukcja opon zapewnia duża powierzchnię styku przy niskich oporach toczenia.