Klasa przyczepności opon. Co oznacza?

Warunki na drogach w okresie jesienno-zimowym bywają trudne. Obfite opady deszczu, śniegu czy oblodzenia niestety często są przyczyna utraty panowania nad pojazdem, a w rezultacie kolizji. Wybór opon z dobrym współczynnikiem przyczepności to bezpieczeństwo na drodze. Jakie są klasy przyczepności opon oraz co dokładnie oznaczają? 

Czym jest współczynnik przyczepności opon?

Jest to parametr, który informuje przede wszystkim o długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Przyczepność określa się, dokonując prób hamowania na mokrym asfalcie z prędkości 80 km/h do 0. Klasy te oznacza się kolejnymi literami alfabetu - od A do F, z czego D i G nie są używane (pominięte w klasyfikacji).

Klasa A oznacza najlepszą, a F najmniej efektywną przyczepność. Różnica w hamowaniu pomiędzy klasą A i F to nawet od 12 do 18 metrów. Podczas trudnych warunków drogowych ma to duże znaczenie, ponieważ wówczas hamowanie często wykonuje się nagle. A przecież zazwyczaj odległość między naszym samochodem, a autem przed nami jest znacznie mniejsza, niż wspomniane 12-18 metrów. Dlatego przy zakupie ogumienia należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią klasę przyczepności opon.

Gdzie znaleźć oznaczenie klasy przyczepności opon?

Opony muszą być obowiązkowo etykietowane. Unijne wytyczne dotyczące klasy przyczepności opon powinny być na wszystkich oponach od samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych, vanów, terenowych oraz autobusów. Oprócz oznaczeń literowych, opony z najwyższych klas (A-C) posiadają zielony pasek na etykiecie. Litery E-F to odpowiednio pomarańczowy i czerwony kolor. 

Przyznawanie odpowiednich klas odbywa się poprzez porównanie osiągniętych wyników z oponą referencyjną (ogumienie o średnich parametrach). Oprócz etykiety, można też zwrócić uwagę na region, dla którego przeznaczone są opony. Dla przykładu te dedykowane dla Europy Północnej będą zdecydowanie lepiej radzić sobie z mokrą nawierzchnią, śniegiem czy oblodzeniem. Na polskim rynku znaleźć można opony odpowiednie dla Europy Centralnej. Umożliwiają rozwinięcie wysokich prędkości, jednak ich przyczepność jest nieco mniejsza. 

Skuteczność przyczepności to nie tylko klasa

Zdarza się, że kierowcy chcą za wszelką cenę zaoszczędzić przy zakupie opon. Dobre, wysokiej jakości ogumienie nie należy jednak do najtańszych. Kierowcy decydują się wtedy na nabycie używanego lub tańszej marki. Nie jest to dobry pomysł. Dlaczego? Najpierw należy sobie uświadomić, że o jakości opony nie świadczy jedynie stan bieżnika. Ważna jest także miękkość gumy, która z czasem twardnieje. Twarda guma nie przylega już tak dobrze do drogi, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Istotna jest też mieszanka, z jakiej producent wykonał oponę, bo to jej proporcje decydują o twardości ogumienia. 

Podsumowując, klasa przyczepności opon jest niezwykle ważnym parametrem. Odpowiada za bezpieczną jazdę i możne znacznie skrócić drogę hamowania. Dobranie konkretnego modelu z dobrym współczynnikiem przyczepności opony do samochodu pozwoli czuć się pewnie w każdych warunkach pogodowych.