Słynne powiedzenie mówi - co kraj, to obyczaj. Poza obyczajem, co kraj, to inne prawo. Podobnie ma się kwestia wymiany opon na zimowe. Ze względu na zróżnicowaną infrastrukturę oraz ukształtowanie terenu, przepisy wymiany opon za granicą, w większości przypadków, stanowią inaczej, niż w Polsce. Obowiązek jazdy na oponach zimowych - w jakich państwach w Europie istnieje?
Klimat Europy jest bardzo zróżnicowany - od ciepłego południa, po mroźną północ. Jak wyglądają przepisy i zalecenia dotyczące stosowania opon zimowych u naszych bliższych i dalszych sąsiadów.
W jakich państwach jest obowiązkowa wymiana opon na zimowe?
- Albania
Choć Albania jest w większości górzystym krajem, nie ma przepisów regulujących kwestię ogumienia zimowego. Jednak obowiązkiem jest podróż z łańcuchami śniegowymi przynajmniej na oś napędową. Łańcuchy powinny być stosowane na wyznaczonych drogach oraz w zależności od panujących warunków.
- Austria
Przepisy regulujące obowiązek używania opon zimowych są niezwykle rygorystyczne. Od 1 listopada do 15 kwietnia kierowcy są zobowiązani do podróżowania na ogumieniu zimowym lub wielosezonowym. Opony muszą mieć co najmniej 4 mm głębokości bieżnika.
Samochody o całkowitej masie dopuszczalnej większej niż 3500 kg muszą być wyposażone w opony zimowe na osi napędowej, z wysokością bieżnika nie mniejszą, niż 5 mm, oraz przewozić ze sobą łańcuchy we wspomnianym wcześniej okresie.
- Belgia
W Belgii zdecydowanie przeważają niziny. Kwestia wymiany opon nie jest regulowana przepisami, ale choć istnieje zapis o konieczności posiadania ogumienia oznaczonego M+S. W przypadku dużej ilości śniegu lub oblodzenia, prawo pozwala na korzystanie z łańcuchów śniegowych, lecz nie wolno korzystać z kolcowanych opon.
- Białoruś
Na terenie Białorusi prawo stanowi o obowiązku korzystania z opon zimowych od 1 grudnia do 1 marca. Dozwolone jest korzystanie z łańcuchów śniegowych.
- Bośnia i Hercegowina
Prawie cały teren Bośni i Hercegowiny znajduje się na wysokości ponad 200 m.n.p.m. Obowiązek jazdy na oponach zimowych jest od 1 listopada do 15 kwietnia - tak samo, jak w Austrii. Minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika to 4 mm. Uwaga! Obowiązkowe jest wożenie ze sobą łopaty i łańcuchów śniegowych.
- Bułgaria
Prawo nie narzuca obowiązku, ale rekomenduje stosowanie opon zimowych. Między 1 listopada a 31 marca, należy wozić ze sobą łańcuchy śniegowe.
- Chorwacja
Prawo w tym państwie jest dość specyficzne. Na śniegu lub lodzie obowiązkowo należy zamontować opony na osi napędowej. Minimalna wysokość bieżnika opony zimowej to 4 mm. Łopata i łańcuchy są obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu.
- Cypr
Temat Cypru wyczerpuje jedno zdanie - opony zimowe są zalecane.
- Czarnogóra
Na terenie Czarnogóry prawo jest dość restrykcyjne. Minimalna wysokość bieżnika to 4,5 mm. Opony muszą być oznaczone symbolem M+S i zabronione jest korzystanie z opon kolcowanych. Obowiązkowe jest przewożenie łańcuchów w ilości równej kół napędowych. Pojazdy ważące ponad 3500 kg mają obowiązek podróżować z łopatą i workiem z piaskiem.
- Czechy
Nasi południowi sąsiedzi wymagają opon co najmniej z oznaczeniem M+S. Zakaz nie obowiązuje w momencie, kiedy na drogach nie zalega śnieg lub błoto pośniegowe. Minimalna wysokość bieżnika opony zimowej w Czechach to 4 mm. “Przepisowa” zima w Czechach trwa od 1 listopada do 1 kwietnia.
- Dania
Duńczycy mają bardzo proste zalecenia dotyczące sezonowej wymiany: opony zimowe lub całoroczne są zalecane. Dozwolone jest korzystanie z łańcuchów śniegowych.
- Estonia
Opony zimowe w Estonii obowiązkowe są od 1 grudnia do 1 marca i mają mieć nie mniej niż 3 mm głębokości bieżnika.
- Finlandia
Fińskie prawo jest prawie identyczne z estońskim - z tą różnicą, że dozwolone jest korzystanie z łańcuchów śniegowych.
- Francja
We Francji nie ma wymogu poruszania się na oponach zimowych. Wyjątkiem jest południowo-wschodnim rejonem Alp. Łańcuchy śniegowe mogą być stosowane jako alternatywa dla opon zimowych.
- Grecja
Greckie podejście do opon zimowych jest podobne do polskiego. Opony zimowe nie są wymogiem, lecz musimy pamiętać o dostosowaniu opon do panujących warunków. Różnica jest taka, że na terenie Grecji dozwolone jest stosowanie łańcuchów śniegowych.
- Hiszpania
W Hiszpanii też występują zimy. Choć bardzo łagodne, to jednak istnieją regulacje prawne dotyczące opon. Obowiązek stosowania ogumienia stosowany jest lokalnie według znaków drogowych. Wymóg stosowania opon z homologacją 3PMSF dotyczy autobusów kursujących po górskich drogach.
- Holandia
Sprawa jest prosta - w Holandii nie mają żadnych przepisów dotyczących opon zimowych.
- Irlandia
Irlandczycy nie mają obowiązku stosowania opon zimowych.
- Islandia
Kierowcy kraju, który ma liczbę ludności niewiele większą od Bydgoszczy, mają dość liberalne podejście do kwestii regulacji wymiany ogumienia. Opony zimowe nie są wymagane, ale jeśli na drodze pojawi się śnieg lub lód, można założyć łańcuchy. Jeśli zima jest łagodna to dozwolona jest jazda na oponach letnich, pod warunkiem, że mają na tyle bieżnika. Możliwa jest jazda na oponach kolcowanych, choć temat ten podlega dyskusji ze względu na niszczejące drogi.
- Litwa
U naszych północnych sąsiadów jest obowiązek korzystania z opon zimowych od 1 listopada do 1 kwietnia.
- Luksemburg
Luksemburskie prawo nie wymusza wymiany opon na zimowe, ale podkreśla, że opony muszą być odpowiednio dostosowane do panujących warunków zimowych.
- Łotwa
Łotysze wymagają podróżowania na oponach zimowych od 1 grudnia do 1 marca.
- Macedonia
W Macedonii nie trzeba wymieniać opon na zimowe, ale od 15 października do 15 kwietnia, obowiązkowo trzeba wozić ze sobą łańcuchy śniegowe.
- Malta
Zima na Malcie wygląda jak u nas zaawansowana wiosna. Średnia dobowa temperatura zimą to od 9 do 17 stopni. Z związku w tym nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe.
- Mołdawia
Od 1 grudnia do 1 marca kierowcy zobowiązani są podróżować na oponach zimowych.
- Niemcy
W Niemczech obowiązkowy jest montaż opon zimowych lub całorocznych na wszystkich osiach. Okres podróżowania na oponach zimowych nie jest prawnie określony. Umownie opony zimowe powinny być założone w okresie O-O (Oktober - Ostern), czyli od października do Wielkiej Nocy. Należy mieć ze sobą łańcuchy śniegowe.
- Norwegia
Norwegia, choć kojarzy się z zimą, ma dość liberalne podejście do tematu ogumienia. Obowiązkiem kierowców jest używanie opon zimowych lub łańcuchów w momencie, kiedy śnieg lub lód zalegają na drogach. Nie ma śniegu czy lodu? Nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych.
- Polska
W Polsce nie mamy przepisu, który reguluję kwestię wymiany opon. Jazda na łańcuchach jest dozwolona w wyznaczonych do tego miejscach. Opony kolcowane są całkowicie nielegalne. Warto pamiętać o Art. 19. o ruchu drogowym - Dz.U.2020.0.110 t.j. - Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.:
Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
Stan opon może zostać zakwalifikowany do ogólnego stanu samochodu.
- Portugalia
W Portugalii ze względu na łagodny klimat, nie ma żadnych regulacji prawnych dot. wymiany opon na zimowe. Istnieje obowiązek korzystania z łańcuchów na wyznaczonych do tego drogach.
- Rosja
W Rosji prawo stanowi o obowiązku korzystania z opon M+S lub 3PMSF od początku grudnia do końca lutego. Obowiązek dotyczy wszystkich osi, a minimalna wysokość bieżnika to 4 mm.
- Rumunia
W Rumuni obowiązuje nakaz montażu opon zimowych z oznaczeniem M+S, samochodom z dopuszczalną masą całkowitą przekraczającą 3500 kg. Dodatkowo obowiązkowe jest także posiadanie łańcuchów na koła.
- San Marino
W śródlądowym państwie San Marino opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane podczas złych warunków drogowych od 15 października do 15 kwietnia.
- Serbia
W Serbii nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe, ale jest obowiązek posiadania łańcuchów śniegowych w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia. Minimalna wysokość bieżnika to 4 mm.
- Słowacja
Choć Słowacy nie muszą korzystać z opon zimowych to na śniegu i lodzie opony powinny mieć oznaczenie M+S.
- Słowenia
Słoweńskie prawo jest jasne - od 15 listopada do 15 kwietnia obowiązkowe jest korzystanie z opon zimowych. Poza ogumieniem wymagane jest także posiadanie łańcuchów na śnieg oraz łopaty.
- Szwajcaria
W Szwajcarii sprawa jest trochę skomplikowana. Niby nie obowiązują żadne przepisy dotyczące ogumienia zimowego, jednak obowiązują lokalne regulacje dotyczące na przykład podróży w alpejskie tereny. W sytuacji wypadku, sprawdzane jest ogumienie. Winny podczas stłuczki jest kierowca, który nie posiadał ogumienia przystosowanego do zimowych warunków. W Szwajcarii ogumienie przystosowane do zimowych warunków to ogumienie z homologacją 3PMSF, a nie M+S. Minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika jest równa TWI, czyli 1,6 mm. Choć rekomenduje się podróżować na oponach, które mają co najmniej 4 mm bieżnika.
- Szwecja
Potomkowie Wikingów mają obowiązek korzystać z opon zimowych od początku grudnia, do końca marca. Dopuszczalne jest stosowanie opon kolcowanych. Zalecane jest posiadanie łańcuchów śniegowych. Samochody poniżej 3,5 t całkowitej dopuszczalnej masy mają obowiązek poruszać się na oponach z co najmniej 3 mm bieżnika, a pojazdy powyżej 3,5 t co najmniej 5 mm. Dodatkowo pojazdy powyżej 3,5 t mają wymóg korzystania z opon homologowanych 3PMSF lub kolcowanych na osi prowadzącej i kierującej.
- Ukraina
Na Ukrainie kwestia ogumienia nie jest w żadnej sposób uregulowana prawnie.
- Węgry
Poza rekomendacją podróżowania z łańcuchami, nie ma żadnych zapisów prawnych, które dotyczą kwestii opon zimowych.
- Wielka Brytania
Na wyspach mają bardzo liberalne podejście w kwestii opon. Zimy występują bardzo rzadko. Co ciekawe, jest to jedyne państwo w Europie, które zezwala na korzystanie z różnych opon na jednej osi.
- Włochy
We Włoszech sytuacja może wydawać się trochę poplątana. To ciepły i słoneczny kraj, kojarzący się z winem, oliwkami i pizzą. Warto pamiętać, że we Włoszech znajduje się spory teren Alp. Przykładowo, w prowincji Bolzano obowiązuje niezależny od rzeczywistych warunków drogowych nakaz używania opon zimowych między 15 listopada, a 15 kwietnia.