Opony nowe czy używane? To pytanie co roku zadaje sobie wielu kierowców. Popularne „używki“ to zazwyczaj znacznie niższa cena, jednak nie zawsze jest to dobry i odpowiedzialny wybór. Nie znamy ich historii, nie wiemy, w jaki sposób były wcześniej eksploatowane. Nie zawsze jesteśmy w stanie rozpoznać ewentualne uszkodzenia i wady gołym okiem, więc decydując się na ich zakup, podejmujemy duże ryzyko – być może za duże.
Opony zimowe używane, czyli niepewność
Opony są elementem, który ulega różnego rodzaju uszkodzeniom. Problemy z ogumieniem mogą pojawić się już po wjechaniu w dziurę, zahaczeniu o krawężnik albo jeździe na niewystarczająco napompowanych oponach. Często powstające wówczas wady mogą być niewykrywalne na pierwszy rzut oka, co stawia zakup takiego produktu pod dużym znakiem zapytania. Możemy jedynie opierać się na zapewnieniach sprzedającego, a to żaden pewnik.
Czytaj także: Kiedy wymienić opony na zimowe?
Nowe opony zimowe gwarancją bezpieczeństwa?
Zadając sobie pytanie czy lepiej kupić opony nowe, czy używane, logicznym wyborem wydaje się być pierwsza opcja. Eksperci podkreślają, że tylko fabrycznie nowe ogumienie, kupione z zaufanego źródła, daje nam gwarancję bezpieczeństwa i jakości, a przecież na tym nie warto oszczędzać.
Czytaj także: Opony zimowe Dębica - jakość w przystępnej cenie
Zakup opon używanych - na co zwrócić szczególną uwagę?
Na początek zastanówmy się kiedy należy podjąć decyzję o wymianie opon. Pierwsza zasada mówi, że nie powinny być one użytkowane dłużej, niż dziesięć lat – bez względu na to, jak mocno były w tym czasie eksploatowane (kiedy samochód stoi zaparkowany, opona nadal utrzymuje jego ciężar, co prowadzi do jej zużycia). Jeśli jednak wcześniej zauważymy jakiekolwiek niepokojące sygnały dotyczące ich pracy, lub ich bieżnik będzie miał głębokość mniejszą niż 3 mm w oponie letniej i mniej niż 4 mm w oponie zimowej – koniecznie musimy zakupić nowy zestaw.
Jednak bez względu na to, czy decydujemy się na opony nowe, czy jednak używane, powinny się one odznaczać kilkoma ważnymi cechami z punktu widzenia bezpieczeństwa. Opona którą kupujemy:
• nie powinna być starsza, niż sześć lat (im nowszą oponę kupimy, tym więcej sezonów prawdopodobnie na niej przejedziemy),
• nie powinna posiadać żadnych zewnętrznych uszkodzeń, zaś ewentualne usterki wewnętrzne należy skonsultować z dobrym zakładem wulkanizacyjnym,
• powinna mieć równo zużyty bieżnik – jeśli jest inaczej, oznacza to, że opony były nieprawidłowo użytkowane i nie nadają się do dalszej eksploatacji,
• musi idealnie pasować do felgi samochodu – pomocne w tym zakresie są oznaczenia na boku opony, które określają jej parametry.
Czytaj także: Opony zimowe Nokian - czy warto je wybrać?
Trudno jednoznacznie określić, czy lepszym wyborem są opony nowe, czy opony używane. Z punktu widzenia bezpieczeństwa zawsze rekomendujemy fabrycznie nowe, jednak zdarza się, że kierowcy sprzedają ogumienie w całkiem dobrym stanie, pozwalającym na jazdę przez jeden czy dwa sezony. Dlatego ostateczny wybór powinien być dogłębnie przemyślany, a czynnikiem decydującym nie powinna być wyłącznie cena. Przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów.