Opony w naszych samochodach zużywają się z każdym przejechanym kilometrem. Nawet jeśli leżą nieużywane, po około 5 latach nie nadają się już do użytku. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, zmuszeni jesteśmy do zakupu nowego kompletu ogumienia. Pojawia się jednak problem - co zrobić ze starymi? Podpowiadamy.
Co zrobić ze starymi oponami?
Stare, nie nadające się do jazdy opony, są problemem nie tylko dla kierowcy, ale również dla środowiska. Zostawiając je w swoim garażu będziemy borykać się z brakiem miejsca na potrzebne nam rzeczy i sprzęty. Jeśli zaś wywieziemy je na wysypisko, po raz kolejny przyczynimy się do coraz większego zanieczyszczenia środowiska. Co więcej, przebiega ono dwojako. Naszej planecie szkodzą nie tylko leżące na wysypiskach opony, ale również pozyskiwanie surowców niezbędnych do stworzenia nowych. Rozwiązaniem jest recykling opon. Wiele osób wciąż jednak nie wie gdzie może oddać opony, jak wygląda proces ich przetwarzania oraz co powstaje ze zużytych opon. Spróbujmy więc przyjrzeć się bliżej jak wygląda utylizacja opon.
Recykling opon w Polsce
Jedna wyrzucona na śmietnik opona rozkładać będzie się przez około 100 lat. Dlatego też odzyskiwanie materiałów, które można wykorzystać powtórnie, ma ogromne znaczenie. Sprawdźmy więc jak wygląda recykling opon w Polsce.
Przede wszystkim warto przypomnieć, że jest on regulowany przepisami prawa. Ustawa narzuca na producentów i dystrybutorów opon obowiązek odzyskania minimum 75% tonażu opon wprowadzonych do obiegu w roku ubiegłym. Co więcej, 15% z nich musi zostać wykorzystana powtórnie (nie może np. zostać spalona). Dobre wiadomości są takie, że producenci i dystrybutorzy nie tylko doskonale radzą sobie z tym wyzwaniem, ale nawet przekraczają minimalne normy.
Co dzieje się ze starymi oponami?
Stare opony, które trafiają do punktów odzysku, mogą zostać przetworzone lub wykorzystane dalej na kilka różnych sposobów. Mogą zostać poddane recyklingowi materiałowemu – dzięki temu uzyskujemy cenne materiały, które mogą zostać wykorzystane powtórnie. Jeśli opony nie są jeszcze w złym stanie, możliwe jest ich bieżnikowanie. Mogą również zostać eksportowane lub po prostu spalone.
Utylizacja starych, zużytych opon
W Polsce wciąż znacząca ilość opon zostaje poddana recyklingowi energetycznemu, czyli zostaje spalona. Na szczęście, w procesie tym coraz częściej stosuje się nowoczesne technologie, dzięki którym możemy znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Coraz większa część opon zostaje poddana najbardziej opłacalnemu i bezpiecznemu dla środowiska recyklingowi materiałowemu. Już w 2017 roku było to aż 35% zużytych opon. Zatem recykling opon w Polsce wygląda całkiem przyzwoicie.
Co powstaje z recyklingu opon?
Recykling opon jest jedną z najmniej szkodliwych form utylizacji opon. W jego wyniku odzyskać udaje się wiele substancji, nie wszystkie jednak są w pełni wykorzystywane. Przyjrzyjmy się jednak co możemy odzyskać. Są to substancje i produkty takie jak:
• stal
• tekstylia, które wykorzystuje się np. w budownictwie
• gumowe kawałki opon
• karbonizat
Ostatnia substancja może zostać poddana dalszemu oczyszczaniu, w wyniku którego otrzymamy sadzę techniczną. Tą zaś można wykorzystać jako pigment dodawany do farb i tonerów.
W procesie recyklingu opon wytwarza się również łatwopalny, wysokoenergetyczny gaz, który mógłby zostać wykorzystany do wytwarzania prądu lub energii cieplnej.
Rzeczy, które powstają z recyklingu opon
Kiedy myślimy o recyklingu opon, większości z nas wydaje się, że jedyne, co może powstać z odzyskanych surowców, to kolejne opony. Po części jest to prawdą - spora ilość surowców wykorzystywana jest powtórnie w procesie produkcji ogumienia. Warto jednak mieć świadomość, że opony, które zostały poddane recyklingowi, wykorzystuje się równie do produkcji wielu innych przedmiotów. Co powstaje z recyklingu opon?
Przykładem wykorzystania odzyskanych surowców są drogi asfaltowe, takie jak obwodnica Krakowa. Dodatek gumy sprawia, że asfalt staje się bardziej wytrzymały. To jednak nie wszystko. Surowce odzyskane ze starych opon wykorzystuje się również przy produkcji sztucznej murawy, gumowych mat sportowych, podkładów kolejowych, ekranów akustycznych, a nawet wycieraczek samochodowych czy materiałów do drukarek 3D. Spektrum możliwości jest zatem bardzo szerokie.