Wały napędowe to bardzo ważne, choć często niedoceniane części samochodów. Nawet podczas cyklicznych przeglądów widać, że ten element jest często pomijany i nie weryfikuje się go tak wnikliwie, jak należy. Nie jest to zbyt rozsądne, bo wały napędowe, po kilku latach użytkowania, luzują się - a to z kolei prowadzi do kolejnych usterek i wpływa na bezpieczeństwo. Jaką funkcję pełni wał napędowy? Jak rozpoznać jego awarie i czy naprawa, regeneracja ma sens?
Budowa wału napędowego
Klasyczny, pojedynczy wał napędowy składa się z kilku podstawowych elementów:
- przegub krzyżakowy - osadzony po obu stronach widełek. Istnieją dwa rodzaje przegubów: bezobsługowe (wymiana jest konieczna po około 800 tys. km) i obsługowe (wymagają smarowania co 20 tys. km)
- korpus rurowy - zastosowane w nich rury muszą być bezszwowe, dokładnie wycentrowane i odpowiednio wyspawane. Rura wału może zostać zniszczona w wyniku nadmiernego obciążenia
- złącza kołnierzowe - nazywane flanszami, umieszczone na końcach wału. Ich uszkodzenia są bezpośrednio związane z niepoprawnym dokręcaniem śrub
- łożysko podporowe - dodatkowa podpora wału, której najczęstszym uszkodzeniem jest zatarcie się
Chcesz zaoszczędzić? Pamiętaj o kontroli!
Naprawa wałów napędowych może być kosztowna - tym bardziej, że wiele warsztatów doradza klientom od razu wymianę całości, podczas gdy zazwyczaj można wymienić konkretny element. Zatem aby jej uniknąć, warto profilaktycznie kontrolować stan tych części. Gdy jednak jest już za późno i sama regeneracja wałów napędowych będzie niewystarczająca, warto naprawę powierzyć specjalistom. Nie należy w tym wypadku oszczędzać - wszelkiego rodzaju zamienniki najczęściej cechują się słabą jakością i nie są zbyt wytrzymałe. Ich zastosowanie może skutkować bardzo szybkim powrotem do warsztatu.
Regeneracja wałów napędowych, a naprawa wałów napędowych
Wiele osób mylnie uważa, że regeneracja wałów napędowych oznacza to samo co ich naprawa. Warto jednak rozróżnić te dwa pojęcia. Regeneracja różnych elementów samochodowych jest korzystniejsza zarówno dla nas, jak i dla naszych pojazdów. Na czym polega jedno i drugie?
Naprawa wałów napędowych jak sama nazwa wskazuje eliminuje kłopot, ale nie jego źródło. Nie mamy więc gwarancji, że za jakiś czas, w wyniku eksploatacji, problem ten nie wystąpi powtórnie. Lepszym wyjściem jest więc regeneracja,która skupia się na korygowaniu nieprawidłowości, jakie doprowadziły do powstania usterki. Regeneracja to nic innego, jak dokładne oczyszczenie części i diagnoza. Pozwala to na trwałe usunięcie problemu.
Najczęstsze usterki wałów napędowych
Wały napędowe występują w samochodach i maszynach, w których kluczowe jest przenoszenie momentu obrotowego na konkretne elementy układu napędowego. Najczęstsze usterki wałów napędowych to luz w przegubach i wielowypuście, a w konsekwencji bicie wału napędowego i uszkadzanie kolejnych elementów. Najczęściej w wałach napędowych uszkodzeniu ulegają krzyżaki i łożyska.
Najlepszym rozwiązaniem jest wspomniana wyżej regeneracja, która może uchronić nas przed zakupem całego nowego elementu, bo w większości przypadków okazuje się, że nie jest to konieczne.